LIFESTYLE | Update #1: drie maanden sporten, het begin

Na de middelbare school was ik opgelucht dat ik eindelijk niet meer hoefde te sporten. Gedaan met al die loopwedstrijden en conditietes...


Na de middelbare school was ik opgelucht dat ik eindelijk niet meer hoefde te sporten. Gedaan met al die loopwedstrijden en conditietesten, waar ik altijd slecht op scoorde. Nooit had ik daar het nut van ingezien, want sporten was mijn grootste vijand. Toen ik een aantal maanden geleden op mijn fiets sprong, merkte ik het effect van dat 'niet sporten'. Mijn tong hing tot aan mijn tenen, en dat na een paar minuutjes fietsen. Zo kon het echt niet meer verder! Ik bouwde mijn conditie stilaan op zodat ik begin maart kon beginnen met het echte werk. 

De maanden voorafgaand aan de maand die ik meetelde als 'echt sporten' was ik vooral bezig met conditie opbouwen. Ik begon hierbij vanaf nul. Zo nam ik, wanneer ik naar huis ging na een lange werkdag, de bus naar het dorp naast me zodat ik een wandeling had, ging ik vaker met mijn broer buiten badmintonnen en testte ik krachttraining uit. Kleine veranderingen waardoor mijn conditie stilaan beter werd. 



Het begin
Vanaf maart was het tijd om echt te sporten. Geen excuses meer, geen lang gezicht meer bij het woord sporten, nee gewoon doen. Dat sporten liet ik samenvallen met mijn huidige blog. Deze begon ik op het moment dat ik startte met sporten, als extra motivatie. Hierbij stelde ik een klein trainingsschema op. Dit schema maakte ik op basis van populaire oefeningen die sporters gebruiken. Het trainingsschema zag er als volgt uit:
- 5 minuten intervaltraining op de hometrainer
- 5 minuten krachttraining (afwisselend buikspier- en beenspieroefeningen)

Met als doel: conditie opbouwen. Hoe heerlijk zou het zijn om niet helemaal bezweet aan te komen op plaats X wanneer je een fietstochtje van 10 minuten achter de rug hebt? En laat ik hier nu heel eerlijk over zijn: het was verschrikkelijk zwaar. Die eerste dagen heb ik afgezien! Het zweet liep van mijn gezicht, mijn harte bonkte in mijn keel. Vermoeiend dat sporten. Doordat ik merkte dat mijn conditie ver onder het vriespunt lag, werd ik nog meer gemotiveerd om te blijven sporten. Na een maand verliep het sporten dan ook een stuk vlotter. 



Maar hoe gaat het nu? 
Begin juni en de sportmicrobe heeft mij bereikt. Nog nooit heb ik zo graag gesport! Met mijn trainingsschema gaat het ook best goed! Ondertussen is deze aangepast en probeer ik stelselmatig steeds meer en beter te trainen. Momenteel hanteer ik volgend schema:
- 15 min intervaltraining rope skipping
- 20 min krachttraining (afwisselend buikspier- en beenspieroefeningen)

Dagelijks een 35 tal minuten aan het sporten, nooit gedacht dat ik dit ooit überhaupt zou doen! Vooral het springtouwen is best pittig, maar mijn conditie is mede dankzij het springtouwen een stuk beter geworden. Ondertussen heb ik gewoon veel meer energie en ben ik minder moe/lui. Wat een heerlijk gevoel!



Hoe gaat het verder?
Wil dat dan zeggen dat ik nu stop met sporten? Nee, absoluut niet! Ik ga net verder. Hierboven heb ik even de foto's van begin maart en eind mei naast elkaar gezet. Je ziet niet heel veel verschil, maar op de rechter foto zie je dat mijn buik net iets gespierder is dan voorheen. Mijn doel was conditie opbouwen en energieker door het leven gaan, dat mijn lichaam er ook nog eens beter van wordt, is mooi meegenomen. Maar dat laatste motiveert me stiekem nog meer om te blijven doorgaan. Krachttraining heeft nu ook een grotere plek binnen mijn trainingsschema gekregen zodat ik me beter kan focussen op bepaalde spiergroepen. 

Via mijn blog blijf ik jullie op de hoogte houden van mijn procces. Binnen 3 maanden kun je weer een update verwachten over het sporten. Wie weet wat ik tegen die tijd allemaal bereikt heb...? Ohja, en aangezien er vraag is naar een trainingsschema voor je buikspieren te trainen, plaats ik dit binnenkort ook online op mijn blog. 

6 reacties

  1. Vind je echt heel goed bezig. Je buik was al plat maar ik zie zeker meer spier. Ik wilde best met je meedoen wie weet had ik dan ook dit resultaat. Ga vooral door want t is wel een stinulans.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, ik heb veel bewondering voor je! (: Ik kan het niet hoor, ik fiets nu ook naar school en dat gaat ook elke dag beter en beter. Dus ik voel dat ik (als school gedaan is en de vakantie begint) ik ook maar gelijk ga beginnen met lopen. (:

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen! Ik ben ook in maart begonnen en had ook totaal geen conditie haha, maar inmiddels vind ik het sporten ook helemaal leuk. Bij mij kan je ook wel echt een verschil zien, terwijl dat niet mijn doel was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ben je goed bezig! Ik ga iedere week naar de sportschool maar veel gebeurd er niet haha, al wil ik wel zo'n buikje als jij hebt hoor haha :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat je je gewoon energierijker voelt! Goed bezig meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ondanks dat dit alweer een iets ouder artikel is wil ik toch even reageren dat dit een heel mooi progress is! Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen